v nejmladším lázeňském městě v ČR


Tranzitní doprava

Větší část tvoří osobní automobily ze spádových obcí Bílovecka, Oderska a Novojičínska, jejichž řidiči nekupují dálniční známku, protože by ji využívali jen sporadicky a na malém úseku. Kdyby byla dálnice, která tvoří obchvat města Klimkovic zdarma, většina těchto osobních automobilů by jistě jela po dálnici. Ale o zpoplatnění dálnice nerozhoduje obec, ale příslušné ministerstvo. To jakoukoliv diskuzi o bezplatném úseku nejen kolem Klimkovic, ale i kolem ostatních měst odmítá s poukazem na okamžitý příjem do státního rozpočtu. To, že je to politika krátkozraká, která ve svém důsledku stojí daleko více peněz na zdravotnictví, pojistné škody a kvalitu života, ví snad všichni, kromě ministra, ale jen on rozhoduje.

Druhou část zbytečné dopravy tvoří kamiony. Velmi jednoduché řešení, které by situaci v Klimkovicích vyřešilo elegantně a jednoduše, by byl prostý zákaz průjezdu kamiónu nad 12t přes město. Důvodů, proč si řidiči nákladních vozů zkracují cestu je mnoho. Od snahy ušetřit za mýto, přes obavu z průběžné dálniční váhy na klimkovickém obchvatu až po snahu si co nejvíce zkrátit cestu především z lomů na Opavsku. Tito řidiči porušují zákon, který použití cest II. a  III. třídy pro účely tranzitu zakazuje. Ale opět o umístění této značky nerozhoduje obec, ale v tomto případě Krajský úřad. Ten naše žádosti od počátku otevření dálnice z různých důvodů zamítá. Proč je jen velmi těžko pochopit, když existuje dálniční obchvat a elektronicky ovládané ukazatele, kterými lze řešit případné uzavírky dálničního tunelu a povolení průjezdu městem.

Vláda připravuje zákon, který by obcím umožnil zákaz vjezdu automobilů nad 12t, pokud existuje adekvátní objízdná trasa. Ten má platit od 1.1.2014, ale záleží na vůli poslanců, schválení není jisté. Pokud skutečně začne platit, odpadl by jeden z hlavních důvodů vyhlašování nízkoemisní zóny v Klimkovicích.

 

Zcela specifickým probléme Klimkovice je nezákonné používání silnic II. a III. třídy spedičními firmami v čele DT LOGISTIC. Ty musí dle zákona o Pozemních komunikacích využívat k přepravě materiálu silnice I. tříd, v praxi však doprava z kamenolomů na Opavsku směrem na západ a sever probíhá přes Klimkovice a Vřesinu. Tato firma používá tahače, splňující norm EURO4 a lepší, takže nízkoemisní zóna je nijak neomezí. Zde předpokládáme, že případné vyhlášení nízkoemisní zóny bude mít pozitivní efekt v jednáních s kompetentními orgány o vymístění této dopravy na dálnici a silnice I. třídy.