v nejmladším lázeňském městě v ČR


Proč nízkoemisní zóna

Tranzitní doprava, zejména nákladních automobilů přes Klimkovice je podle uspořádaných kulatých stolů, dotazníkové ankety i každodenního styku s občany asi největším lokálním problémem našeho města. Vedení města tento problém musí a chce řešit. Tranzitní doprava způsobuje:

  • Nevhodné podmínky pro rozvoj lázeňství
  • Přímé ohrožení zdraví dětí, občanů a lázeňských projíždějícími nákladními automobily (úrazy)
  • Nepřímé ohrožení projíždějícími nákladními automobily (znečištění)
  • Škody na soukromém i veřejném majetku

Nejjednodušší, nejlevnější, nejrychlejší a nejefektivnější způsob řešení – zákaz průjezdu nákladních automobilů nad 12t přes centrum města, který by navázal na již existující zákaz vjezdu těchto vozidel směrem do Polanky, bohužel již mnoho let naráží na odmítavá stanoviska nadřízených orgánů státní správy. Vedení města sice neustále intenzivně jedná a navrhuje různé způsoby, ale neochota ze strany kompetentních tento zákaz vyhlásit je zřejmá a trvalá. K případné změně stanoviska jsme velmi skeptičtí. Jistým světlem na konci tunelu může být připravovaná novela silničního zákon, který by obcím mohla k 1.1.2014 dát větší pravomoci. Vše je ale závislé na vůli poslanců, která je více než nevyzpytatelná.

Klimkovice mají snad jako jedno z mála míst v ČR výhodu objízdné trasy v podobě dálnice. Tu ale řidiči nevyužívají, aby ušetřili za dálniční známku či z jiných důvodů. Návrh na bezplatnou dálnici kolem našeho města ministerstvo financí zamítlo a v současné době je nulová šance na případnou změnu.

Proto vedení města uvažuje o případném vyhlášení nízkoemisní zóny. Je nám zřejmé, že jde o nejméně efektivní, zbytečně nákladný a pro všechny složitý způsob alespoň částečného snížení dopravy přes Klimkovice. Je to ale jediný způsob, který leží plně v rukou samosprávy našeho města.

Již několik měsíců jsou prováděna pravidelná měření intenzity dopravy. Jejich kompletní výsledky naleznete na tomto odkazu. Z nich vyplývá že oběmi směry (do Ostravy a z Ostravy) projíží každý den téměř 5 000 vozidel v jednom směru. Jak ukazuje jednoduchá grafická interpretace, polovinu tvoří občané Klimkovic a okolních obcí, druhou polovinu pak pouze tranzitní doprava mezi Bravanticemi a Porubou. Toto je cílová skupina pro plánovaná omezení.