v nejmladším lázeňském městě v ČR


Nízkoemisní zóna může přinést různé komplikace:

  • Úbytek klientely podnikatelů v Klimkovicích
  • Komplikace při soukromých návštěvách
  • Náklady na značení a provoz nízkoemisní zóny
  • Malá efektivita NEZ
Ačkoliv jsme se snažili velmi intenzivně jednat s ministerstvem životního prostředí, nepodařilo se dosáhnout toho, aby nízkoemisní plaketa byla povinnou součástí vozidla a získávala se automaticky při návštěvě STK. Získání emisní plakety tak záleží pouze na vlastníkovi vozidla a představuje byrokratickou zátěž.  Počet „výdejních míst“ se sice značně rozšířil, žádosti bude možné posílat poštou i elektronicky, ale stále to bude vyžadovat iniciativu majitele vozidla. A to může být pro Klimkovice výrazným negativem.

Vzhledem ke specifické situaci našeho města chceme pomocí nízkoemisní zóny vytlačit tranzitní dopravu z centra města na dálnici nebo jiné objízdné trasy. Naopak chceme přilákat ty návštěvníky, kteří přijíždí do Klimkovic konzumovat služby (nákupy, léčení, kulturní akce). Ať už v samotném městě nebo především v Sanatoriích na Hýlově.

A zde je největší riziko nízkoemisní zóny. Lze předpokládat, že nebude-li mít řidič vozidlo vybaveno emisní plaketou a bude chtít jet na masáž, nákup nebo do restaurace, nepojede do Klimkovic, ale tam, kde může s automobilem vjet i bez emisní plakety. Z hlediska rozvoje podnikání a lázeňství tak může nízkoemisní zóna být výraznou překážkou.

Pokud budou prakticky všechny automobily označeny emisní plaketou, nepředstavovala by pro 3/4 automobilů nízkoemisní zóna žádný problém a nemožnost vjezdu těch opravdu starých a neekologických automobilů by naopak mohla představovat výrazné pozitivum.

Z hlediska rozvoje lázeňství a podnikání je tedy žádoucí, aby emisní plaketu mělo co nejvíce automobilů s potenciálními klienty.