v nejmladším lázeňském městě v ČR


Zásadní problém

Ačkoliv jsme se snažili velmi intenzivně jednat s ministerstvem životního prostředí, nepodařilo se dosáhnout toho, aby nízkoemisní plaketa byla povinnou součástí vozidla a získávala se automaticky při návštěvě STK. Získání emisní plakety tak záleží pouze na vlastníkovi vozidla a představuje byrokratickou zátěž.  Počet „výdejních míst“ se sice značně rozšířil, žádosti bude možné posílat poštou i elektronicky, ale stále to bude vyžadovat iniciativu majitele vozidla. A to může být pro Klimkovice výrazným negativem.

Vzhledem ke specifické situaci našeho města chceme pomocí nízkoemisní zóny vytlačit tranzitní dopravu z centra města na dálnici nebo jiné objízdné trasy. Naopak chceme přilákat ty návštěvníky, kteří přijíždí do Klimkovic konzumovat služby (nákupy, léčení, kulturní akce). Ať už v samotném městě nebo především v Sanatoriích na Hýlově.

Chceme omezit průjezd těch, kteří přes lázeňské město Klimkovice projíždí. 5 000 aut denně jede přes město místo po dálnici.

Chceme, aby emisní plaketu měla všechna auta, protože pak nebude pokles konzumentů služeb významný a nízkoemisní zónu můžeme spustit bez obav.

Chceme pouze přemístit zbytečně projíždějící auta, které v Klimkovicích nezastavují na dálnici.

Nechceme omezit ty, kteří chtějí v lázeňském městě Klimkovice konzumovat služby. Ať už přímo ve městě nebo v lázních, kde došlo k tragickému poklesu návštěvníků a snížit ho ještě více by byla smrt.

Nechceme, aby návštěvníci lázní nebo jiných služeb si museli vyřizovat jen pro ten účel emisní plaketu, protože zcela jistě půjdou ke konkurenci.

Nechceme stavět záchytná parkoviště ani rozšiřovat síť veřejné dopravy

Omezení negativ

Aby nebyl díky nízkoemisní zóně narušen podnikatelský a soukromý život Klimkovic, je potřeba docílit stavu, kdy většina automobilů z nebližšího okolí a v podstatě celé České republiky, bude označena emisní plaketou. Pro většinu konzumentů služeb pak nebude vjezd do Klimkovic problémem. Toho lze docílit různými způsoby:

  • Lobovat za změnu zákona, který by emisní plaketu určil jako povinnou součást nového vozidla a prohlídky na STK.
    Teoreticky nejjednodušší cesta, ale záleží na poslancích, což je naprosto nevyzpytatelná skupina občanů.

 

  • Motivovat občany, aby si plakety aktivně pořídili.
    Vzhledem k více než 5 mil. vozidel v ČR je jakákoliv pozitivní motivace, organizovaná městem Klimkovice, nereálná.

 

  • Vyčkat, až nízkoemisní zónu zavedou velká města zejména v Moravskoslezském kraji a jejich obyvatelé a návštěvníci si emisní plaketu pořídí, protože ji budou nezbytně potřebovat.
    Ostatní města se ale k vyhlášení nízkoemisní zóny nijak moc nemají a nemuseli bychom se dočkat.

Požadavky na legislativu

Požadavky na změny přijatých zákonů a předpisů ze strany města Klimkovic jsou stále platné. Týkají se těchto oblastí:

Místo, způsob a forma výdeje ekologických plaket

Jde zejména o prováděcí vyhlášku, která určuje, kdo a jak bude vydávat emisní plakety a výjimky umožňující vjezd do nízkoemisní zóny. Z praktického hlediska si nelze představit jinou možnost, než že emisní plakety budou povinnou součástí pro každé vozidlo, podobně jako tomu je u kontrolní nálepky technické prohlídky. Plaketu musí vydávat STK, výrobce nebo autorizovaný servis. Vydávání plakety na úřadech je opravdu nemožné. Zejména, pokud budou emisní zóny po celé republice. Je lépe odložit platnost o 2 roky, za kterou dobu automobil povinně STK navštíví. Tímto se vytvoří rovněž pozitivní vztah k nízkoemisním zónám, protože to nebude znamenat žádný zbytečný byrokratický krok. Jestli jsou na SPZ dvě nebo tři  samolepky, je v podstatě jedno.

Osvěta nízkoemisních zón

Bez dlouhodobé osvěty, která jasně a jednoduše vysvětlí princip fungování nízkoemisních zón všem řidičům, není možné toto opatření spustit v praxi. Je nutné dostat informace do povědomí tak, jako je například nutnost použití dálniční známky při použití dálnice, celoroční svícení nebo použití zimních pneumatik v zákonem stanovené době. Osvěta musí být zaměřena nejen na domácí řidiče, ale i v zahraničí. Toto musí zajistit stát, určitě ne samotné obce, které nízkoemisní zóny chtějí vyhlásit.

Krátkodobé výjimky

Rovněž způsob, jakým budou udělovány výjimky, je nutné změnit tak, aby do nízkoemisní zóny mohli bez jakýchkoliv obstrukcí vjet všichni, kteří tam vjet potřebují za konkrétním účelem. K tomu patří definice záchytných parkovišť uvnitř zóny, kde bude možné výjimku získat v jakoukoliv dobu. Například formou výdejního automatu nebo výdejem v provozovnách služeb uvnitř nízkoemisní zóny. Typickým příkladem může být rodinná návštěva, kdy je jasný účel vjezdu do nízkoemisní zóny a nejde o bezdůvodný průjezd.  Tuto volbu by měly obce, jiná situace je u lázeňských míst a jiná je u smogem postižených měst.

Doplnění výjimek o nájemce nemovitostí

Mezi automatickými výjimkami chybí a musí být doplněna vozidla majitelů nemovitostí nebo provozoven v nízkoemisní zóně. Automatickou výjimku musí mít i všichni nájemci bytových i nebytových prostor, od restaurací až po místo v urnovém háji.