v nejmladším lázeňském městě v ČR
Co získáme?
Odborníci i laická veřejnost mají naprostou pravdu v tom, že jde o opatření málo účinné a hodně byrokratické.
V kapitole o možných variantách omezení Statistiky jednotlivých typů zón je uveden počet automobilů, kterým by nízkoemisní zóna znemožnila vjezd do centra města. Převedeno na aktuální stav dopravy v Klimkovicích by v případě nejméně přísné varianty nízkoemisní zóny denně vjelo o 800 osobních a 100 nákladních automobilů méně. V případě nejpřísnější verze pak o zhruba 2 000 osobních a 200 nákladních.
Přímé přínosy nízkoemisní zóny pro Klimkovice:
- Méně projíždějících automobilů
- Méně prachu, hluku a otřesů
- Vyšší bezpečnost chodců
- Méně škod na soukromém i veřejném majetku
Nepřímé přínosy nízkoemisní zóny pro Klimkovice:
- Zvýšení přitažlivosti Klimkovic jako zdravého města
- Marketingové zviditelnění města Klimkovic
- Tlak na instalaci značek „Zákaz vjezdu nákladních vozidel
- Přínos za pokuty do rozpočtu (kompenzace nákladů)
Snížení emisí
Přímé exhalace z výfukových plynů: počet automobilů projíždějících Klimkovicemi se celkově nijak nesníží, ale část automobilů použije místo průtahu městem (II/647) dálnici D47. Na dálnici se pohybují konstatní rychlostí na dobrém povrchu vozovky, proto je vypuštěných emisí výrazně méně, než u průjezdu kopcovitým centrem města s několika zastaveními na přechodech a křižovatce.
Zvířený prach od průjezdu automobilů: ten je přímo úměrný počtu projíždějích automobilů, proto se v centru města o několik desítek procent sníží.
Tyto hodnoty jsou samozřejmě předpokládané. Podrobněji se tomuto tématu věnuje tato studie CDV_PREZENTACE_NEZ_MSK.pdf (1 MB), která uvádí následující předpokládané snížení škodlivin v ovzduší: