v nejmladším lázeňském městě v ČR


Aktuální stav nízkoemisní zóny

Od března 2013 je příprava nízkoemisní zóny v Klimkovicích ve fázi veřejného projednávání.

Ačkoliv jsme se snažili velmi intenzivně jednat s ministerstvem životního prostředí, nepodařilo se dosáhnout toho, aby nízkoemisní plaketa byla povinnou součástí vozidla a získávala se automaticky při návštěvě STK. Získání emisní plakety tak záleží pouze na vlastníkovi vozidla a představuje byrokratickou zátěž.  Počet „výdejních míst“ se sice značně rozšířil, žádosti bude možné posílat poštou i elektronicky, ale stále to bude vyžadovat iniciativu majitele vozidla. A to může být pro Klimkovice výrazným negativem.

Proto bylo potřeba o tomto zásadním kroku diskutovat na opravdu širokém fóru.

Proto jsme připravili několik diskuzních setkání.

První z nich se uskutečnilo s klimkovickými podnikateli, kteří mohou být nízkoemisní zónou omezeni ve svých živnostech. Cílem bylo kromě představení principu a návrhu nízkoemisní zóny zjištění, jaký je poměr a struktura zákazníků, jaký vliv by měl pokles automobilů vliv na jejich provozovny a jakým způsobem by měl fungovat případný působ vydávání výjimek. Termín tohoto setkání se uskutečnilo 11.3.2013 v 18:00 v zasedací místnosti Zastupitelstva. 

Výsledkem jednání bylo zjištění, že zhruba 60% zákazníků klimkovických podnikatelů tvoří občané Ostravy a okolnách obcí. Jejich pokles by byl ro drtivou většinu pdnikatelů smrtící. Proto zavedení nízkoemisní zóny při stávajícím způsobu výdeje nízkoemisních plaket nedoporučují a jsou striktně proti. 

Druhé setkání bylo plánováno jako veřejná diskuze s občany města, kde byl princip nízkoemisní zóny podrobně vysvětlen a cílem bylo zejména získat názor občanů na tento krok. Toto setkání se uskutečnilo v pondělí 18.3.2013 v zasedací místnosti Zastupitelstva. Výsledek nebyl jednoznačný, zastáncl i odpůrců nízkoemisní zóny byli zhruba ve stejném poměru.

 


Studie nízkoemisní zóny pro lázeňská místa.

Ministerstvo Životního prostředí si nechalo zpracovat u Centra dopravního výzkumu v Brně studii o možném zavedení nízkoemisnich zón.

Kromě obecného shrnutí je pro 4 lázeňská města (Klimkovice, Jesením, Karlovy Vary a Teplice) apracována podrobná studie, která řeší zda je možné z hlediska legislativy nízkoemisní zónu zavést a jaké jsou její výhody a nevýhody.

Celá studie je k nahlédnutí zde: Studie_NEZ_lazne_final-20140805.pdf (5132201)

 Pro Klimkovice jsou podstatná následující zjištění:

Nízkoemisní zónu v Klimkovicích je legislativně možné vyhlásit. Objízdná trasa může být tvořena dálnicí D1, která je ale zpoplatněná. Účinnost NEZ by bylo vhodné zvýšit dalšími dopravními opatřeními (regulace nákladní dopravy). Dopad NEZ na samotné lázeňské území bude minimální.

 

Jako objízdná trasa je navržena dálnice D1. Dálniční úsek objízdné trasy je zpoplatněný, ale tento fakt

není to v rozporu se stávající právní úpravou problematiky NEZ. Páteřní komunikace jsou tvořeny

silnicemi II. třídy. Objízdná trasa pro silnici II/647 je tvořena silnicí vyšší třídy. Problematické je při

návrhu NEZ vytyčení objízdných tras pro obvod Polanka nad Odrou. Zde je nejkratší příjezd k exitu

354 po silnici III. třídy, což nevyhovuje legislativním požadavkům. Nejbližší silnicí vyšší třídy je až

silnice I/58 (ul. Plzeňská).

 

Důsledky NEZ pro počet vozidel (nejpřísnější varianta)

  II/647 před II/647 po Centrum změna   D1 před D1 po Dálnice změna
Osobní  6409 5342 -17%   11389 13771 +21%
Lehké užitkové
 (< 3.5t)
427 343 -20%   1576 1839 +17%
Těžká nákladní
(> 3.5t)
253 146 -42%   913 1325 +45%
Autobusy 132 132 0%   54 54 0%
               

 

Důsledky NEZ pro stav ovzduší

·         v případě města Klimkovice dochází k poklesu u látek NOx, PM10 a PM2,5 na úsecích v NEZ mezi 35 a 60%,

·         u měst Jeseník, Karlovy Vary a Teplice dochází k poklesům u látky BaP od 3 do 10 %, pouze u města Klímkovice je pokles mez 8 až 20 %,

·         v případě Klimkovic činní nárůsty na úseku mimo NEZ (dálnice D1) 15 až 45 % podle dané látky a dané varianty NEZ.

 

Důsledky NEZ pro ovzduší (nejpřísnější varianta), % pouze za znečištění z dopravy

 

Parametr

V zóně (centrum)

Mimo zónu (dálnice)

NOx

-63%

+48%

PM10

-64%

+49%

PM2,5

-69%

+51%

BaP

-26%

+26%

 

Dopad jednotlivých scénářů na celkové imisní koncentrace (ze všech zdrojů znečištění) uvnitř NEZ lze očekávat řádově v desetinách, případně jednotkách procent (přibližná změna celkových koncentrací PM10 0,1–0,2 %, PM2,5 0,1–0,2 % a BaP 0,5–1,4 %).

 

Přestože se výsledný dopad na emise pevných částic nejeví jako příliš výrazný, což je dáno jejich vysokými koncentracemi ze stacionárních zdrojů v celém regionu, je toto opatření pro město Klimkovice vhodné, jako jednoho z možných dopravně-organizačních opatření pro zlepšení kvality ovzduší, a to z pohledu predikovaného výrazného poklesu imisních koncentrací z dopravy uvnitř NEZ u všech sledovaných látek.